سوالات متداول امور مالی

پنج شنبه 29 خرداد 1399
آمار بازدید : 3174

 

شرایط پرداخت و یا اقساط شهریه هرترم چگونه است ؟

شرط اصلی برای تقسیط شهریه در هر ترم عدم وجود بدهی قبلی می باشد. هر دانشجو در ابتدای شروع انتخاب واحد مبلغی را به عنوان علی الحساب پرداخت می نماید (دانشجویان کاردانی و کارشناسی 7,000,000 ریال و دانشجویان کارشناسی ارشد 12,000,000 ریال) و سپس اقدام به انتخاب واحد نموده و پس از انتخاب واحد می بایست نسبت به تثبیت انتخاب واحد (حداکثر یک هفته بعد از اتمام انتخاب واحد) از طریق پرداخت مابقی بدهی یا تقسیط مابقی بدهی صرفاً از طریق چک معتبر اقدام نماید.

  تعداد و دوره های اقساط شهریه در هر نیمسال چگونه است؟

در نیمسال مهر (نیمسال اول) دانشجو می تواند پس از پرداخت مبلغ علی الحساب شهریه مابقی شهریه خود را حداکثر در 3 قسط با ارائه چک معتبر تقسیط نماید. (تاریخ سر رسید چک ها 30 مهرماه ، 30 آبان ماه، 30 آذر ماه )

در نیمسال بهمن (نیمسال دوم) دانشجو می تواند پس از پرداخت مبلغ علی الحساب شهریه مابقی شهریه خود را حداکثر در 3 قسط با ارائه چک معتبر تقسیط نماید. (تاریخ سررسید چک ها 20 اسفند ، 31 فروردین ، 31 اردیبهشت )

در نیمسال تابستان  دانشجومی تواند مبلغ بدهی خود را حداکثر در 1 قسط با ارائه چک معتبر تقسیط نماید. (تاریخ سررسید آخرین چک 15 مرداد ماه آن سال می باشد)

   در صورت اتمام سنوات مبالغ شهریه های ثابت و متغیر چگونه خواهد بود؟

سنوات مجاز از نظر مالی و آموزشی برای دانشجویان به شرح زیر می باشد:

کاردانی پیوسته و ناپیوسته: 5 ترم

کارشناسی ناپیوسته:        6 ترم

کارشناسی پیوسته:        10 ترم

کارشناسی ارشد:           4 ترم

در صورت اتمام سنوات مجاز شهریه دانشجو در هر نیمسال سنوات اضافی (اضافه بر سنوات مجاز) بر اساس شهریه های ورودیهای آن نیمسال محاسبه می گردد. لذا شهریه های ثابت و متغیر دانشجو قطعاً افزایش می یابد

 شهریه مربوط به دانشجویان انصرافی و هزینه جریمه آنها چگونه می باشد؟

بر اساس ماده 4 و تبصره ماده 4 آیین نامه "نحوه دریافت شهریه از دانشجو" و مصوبه 02/9503 مورخه 08/08/95 شورای موسسه به صورت زیر می باشد:

  • درصورتی که دانشجو قبل از شروع ترم جاری موسسه انصراف دهد در صورتی که جدیدالورود باشد ملزم به پرداخت 10 % از شهریه ثابت و متغیر برای سایر دانشجویان تمام شهریه ثابت خواهد بود.
  • درصورتی که دانشجو بعد از شروع ترم جاری موسسه و قبل از حذف و اضافه انصراف دهد ملزم  به پرداخت شهریه ثابت خواهد بود.
  • درصورتی که دانشجو بعد از شروع ترم جاری موسسه و بعد از حذف و اضافه انصراف دهد ملزم  به پرداخت هم شهریه ثابت و هم شهریه متغییر خواهد بود.

 

در صورتی که دانشجوی انصرافی قصد ثبت نام مجدد در موسسه را دارد به شرط عدم بازگشت پرونده به دانشجو از پرداخت جریمه انصراف معاف می باشد

 در صورت اضافه پرداخت شهریه توسط دانشجو چگونه مبلغ شهریه اضافی به دانشجو برگشت می شود؟

اگر دانشجویی مبلغی مازاد بر شهریه را به طور اشتباهی پرداخت نماید این مبلغ مازاد به بستانکاری دانشجو منظور می گردد و در صورتی که دانشجوی ترم آخری باشد لازم است تا با مراجعه به موسسه و تکمیل فرم " استرداد شهریه" و ارائه شماره حساب بانک تجارت (برای سایر بانک ها داشتن شماره شبا الزامی است) مبلغ اضافه پرداختی شهریه خود را مطالبه نماید

 مبنای محاسبه شهریه های ثابت و متغیر چگونه می باشد؟

مبنای تعیین شهریه های ثابت و متغیر، نرخ های اعلامی از طرف سازمان سنجش و آموزش کشور  و وزارت محترم علوم تحقیقات و فناوری می باشد که هر ساله به همه موسسات اعلام می گردد. و درجلسه هیأت امنا موسسه تصویب می گردد.

 تخفیفات مربوط به دانشجویان ممتاز به چه صورتی می باشد؟

برای رتبه های برتر در هر نیمسال (به جز تابستان) به تفکیک رشته تحصیلی و بر اساس معدل نیمسال، برابر آیین نامه مصوب شورای موسسه تخفیف شهریه اعمال می گردد.

شهریه تطبیق واحد چگونه است؟

در صورتی که دانشجو تطبیق واحد انجام دهد شهریه وی به صورت زیر محاسبه می گردد:

شهریه تطبیق واحد= شهریه ثابت5%× تعداد واحدهای تطبیق شده

در صورتی که دانشجو به صورت میهمان در موسسه واحدهایی را گذرانده باشد و از محل تحصیل قبلی خود انصراف دهد و در موسسه ثبت نام نماید از پرداخت شهریه واحد هایی که مطابق نظر آموزش موسسه ، معادل سازی می شود در همان رشته معاف خواهد بود.

در صورتی که دانشجو تعدادی واحد در سایر دانشگاهها و موسسات آموزش عالی گذرانده باشد و در موسسه ثبت نام نماید از تخفیف 50درصدی شهریه معادل سازی برخوردار می گردد.

  شهریه مرخصی تحصیلی چگونه است؟

شهریه مرخصی برابر شهریه ثابت یک نیمسال تحصیلی می باشد.

  شهریه دروس معرفی به استاد چگونه محاسبه می گردد؟

شهریه دروس معرفی به استاد = با نصف شهریه ثابت+ شهریه متغیر واحدهای معرفی به استاد

  شهریه ترم تابستان چگونه محاسبه می گردد؟

شهریه ترم تابستان= نصف شهریه ثابت + شهریه متغیر دروس اخذ شده در ترم تابستان

  میزان تخفیفات دانشجویانی که از یک خانواده هستند چقدر است؟

جهت کمک و رفاه حال خانواده هایی که همزمان بیش از یک دانشجو شاغل به تحصیل در موسسه دارند و توان پرداخت شهریه به صورت کامل ندارند، علاوه بر حق استفاده از مزایای صندوق رفاه دانشجویان، پس از تأیید کمیته تخفیفات شهریه موسسه، در صورتی که در نیمسال قبل مشروط نباشد به شرح جدول زیر از تخفیف شهریه برخوردار می گردند.

تعداد دانشجوی شاغل در موسسه

کاردانی و کارشناسی

کارشناسی ارشد

2 نفر

۲۰٪ به هر نفر

۱۵٪ به هر نفر

3 نفر

۳۰٪ به هر نفر

۲۰٪ به هر نفر

بیش از 3نفر

۴۰٪ به هر نفر

۳۰٪ به هر نفر

 

  آیا تفاوتی بین شهریه دانشجویانی که از طریق کنکور یا به صورت بدون کنکور (سوابق تحصیلی) جذب موسسه می شوند وجود دارد؟

خیر هیچگونه تفاوتی بین این دو روش پذیرش وجود ندارد

 نحوه پرداخت شهریه به چه صورت می باشد؟

پرداخت شهریه یا به صورت الکترونیک با مراجعه به سایت بوده که دانشجویان محترم جهت پرداخت الکترونیک می توانند به بخش "راهنمای پرداخت شهریه" مراجعه نمایند. در این بخش به صورت تصویری تمامی مراحل پرداخت ذکر گردیده است. و یا با مراجعه به امور مالی موسسه و پرداخت از طریق دستگاه کارتخوان می باشد.

 مبلغی از شهریه خود را پرداخت نموده ام ولی هنوز در سایت دانشگاه این پرداختی مشاهده نمی شود، راه حل برطرف کردن این مشکل چگونه است؟

بنا به دلایلی ممکن است شهریه پرداختی مورد ادعای دانشجو در سایت ثبت نشده باشد که بیشتر این موارد سیستمی بوده و توسط بانک مورد نظر تعیین تکلیف می گردد. اما اگر به هر دلیلی این مشکل برطرف نگردید لازم است تا دانشجو به امور مالی موسسه مراجعه و مشکل را مطرح نماید

آیا می توانم به عنوان دانشجوی فارغ التحصیل با تقسیط بدهی از طریق چک، نسبت به دریافت گواهی موقت پایان تحصیلات یا دانشنامه اقدام نمایم؟

خیر- زمان دریافت گواهی موقت دانشجو می بایست هیچ گونه بدهی اعم از چک یا وام به موسسه نداشته باشد و مستلزم تسویه حساب دانشجو می باشد

 آیا جهت دفاع پایان نامه کارشناسی ارشد باید تسویه حساب مالی صورت گیرد؟

بله- جهت اخذ مجوز دفاع پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشجو می بایست حتما به صورت نقدی با موسسه تسویه حساب نماید

پرداخت شهریه دانشجویان تحت حمایت ارگان های حمایتی( بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان بهزیستی، کمیته امداد) به چه نحوی می باشد؟

در حال حاضر موسسه آموزش عالی هاتف فقط با بنیاد شهید و امور ایثارگران در این زمینه قرارداد همکاری دارد و لازم است دانشجویان مربوطه در هر نیمسال تحصیلی و در شروع هر ترم نامه مربوط به حمایت مالی را از بنیاد شهید اخذ و به موسسه تحویل نمایند. سایر دانشجویان تحت حمایت سازمان بهزیستی و کمیته امداد با مراجعه به سازمان های مزبور می توانند در صورت داشتن شرایط لازم از مساعدت مالی برخوردارگردند.

آیا امکان اخذ وام جهت پرداخت شهریه موسسه وجود دارد؟

بله- دانشجویان می توانند در بازه های زمانی خاص جهت دریافت وام دانشجویی به "پورتال دانشجویی صندوق رفاه" مراجعه نمایند و از تسهیلات صندوق رفاه دانشجویی برخوردار گردند. علاوه برتسهیلات صندوق رفاه، دانشجویان متقاضی دریافت تسهیلات می توانند از وام داخلی موسسه که با همکاری بانک قرض الحسنه مهر ایران و بانک انصار می باشد نسبت به دریافت تسهیلات قرض الحسنه در ابتدای هر ترم با مراجعه به امور مالی نسبت به ثبت نام وام اقدام نمایند.  برای اطلاعات بیشتر می توانید به کارشناس امور مالی موسسه آموزش عالی هاتف مراجعه نمایید.