ارتباط با صنعت وجامعه
Sientific & Industrial Relations Groups- University of hatef
معرفي :
دانشگاهها و مراكز آموزش عالي در كشورها، هسته اصلي توليد علم و دانش هستند كه با تربيت نيروهاي كاردان و متخصص و پژوهشگر بر روند توسعه، توليد و افزايش توانمنديهاي جامعه تاثير مي گذارند. يكي از اقدامات مهم و اساسي، فراهم نمودن ارتباط تنگاتنگ بين مراكز آموزش عالي و دانشگاهي با صنايع و دستگاههاي اجرايي، سازمان ها و موسسات دولتي و غير دولتي است.اين ارتباط منجر به عرضه انديشه ها و ايده هاي جديد به صنايع و موسسات گرديده، علاوه بر شكوفايي استعدادها و خلاقيت هاي دانش پژوهان و دانشجويان، موجب ارتقاء علمي و عملي در بخش صنعت كشور و بهبود كيفيت در سازمان ها و موسسات خواهد شد.
اهداف و وظایف مدیریت ارتباط با صنعت وجامعه
الف) اهداف:
مدیریت ارتباط با صنعت وجامعه ، فعاليت هاي خود را در راستاي تحقق اهدف زير دنبال مي كند:
- استفاده از توانايي ها و پتانسيل دانشگاه براي رفع نيازهاي پژوهش و فناوري و ارائه خدمات مشاوره اي به دستگاه هاي اجرايي و صنايع كشور
- ارجاع پروژه هاي پيشنهادي وزارتخانه ها، سازمانها، ادارات و کارخانجات به اعضاي هيئت علمي دانشگاه و پي گيري آنها
- ايجاد بستر لازم در امر بهره گيري دانشگاهها و صنايع از امکانات همديگر
- پيشنهادو تصويب آئين نامه، مقررات و قراردادهاي مورد نياز در شوراي گروه
- بررسي و کارشناسي امکان پذيري فني- اقتصادي پروژه ها به کمک کارشناسان
- دريافت مستمر ميزان اطلاعات و امکانات صنايع جهت انجام کارآموزي دانشجويان
- برقراري ارتباط مؤثر و فعال با ساير نهادهاي حمايت کننده از نوآوران و محققان
- ايجاد شرايط مناسب جهت فعاليت و تعريف پايان نامه هاي دانشجويان کارشناسي ارشد در موضوعات مورد نياز صنايع
- ايجاد زمينه هاي لازم جهت توليد و رشد علم و فناوري مورد نياز كشور با انجام پژوهش هاي تقاضا محور، مشتري گرا و اثربخش در جامعه و صنعت با در نظرگيري اهداف ملي
- ارتقاء كمي و كيفي ارتباط دانشگاه با مراكز اقتصادي و صنايع در سطوح بينالمللي، ملي و استاني
- قانونمند كردن نحوه ارتباط دانشگاه با مراكز خارج از دانشگاه
ب) وظايف:
جهت دستيابي به اين اهداف، اداره مذكور وظايف زير را عهده دار است:
- تشكيل جلسه با مسئولين ذيربط در وزارتخانه ها، سازمان هاي دولتي و بخش هاي خصوصي به منظور انعقاد تفاهم نامه و قراردادهاي همكاري پژوهشي
- برنامهریزی برای ايجاد و توسعه ارتباط پويا بين دانشگاه و جامعه؛
- برنامهریزی برای گسترش تحقيقات كاربردی و تقاضا محور؛
- برنامهریزی ايجاد زيرساختهای لازم برای اجراي طرحهاي كاربردی و توسعهای در دانشگاه؛
- ارتباط موثر با واحدهای تحقيق و توسعه در صنايع و سازمانهای دولتی و غيردولتی؛
- دريافت نيازها، مشكلات و مسائل جامعه، تعريف پروژههای مناسب و اجرا از طريق قراردادهای پژوهشی برون دانشگاهی؛
- نظارت بر انجام امور ستادی درخصوص قراردادهای پژوهشی برون دانشگاهی؛
- شناسایی بازارهای داخلی و بینالمللی عرضه داراییهای فکری؛
- تنظیم و نظارت بر اجرای قرارداد طرحهای برون دانشگاهی؛
- تنظیم و نظارت بر اجرای تفاهمنامههای همکاری؛
- راهاندازی و راهبری کرسیهای دانشگاه در صنعت؛
- برنامهریزی استقرار و نظارت بر واحدهای تحقیق و توسعه صنایع در دانشگاه (برابر آیین پذیرش شبکه همکار)؛
- برنامهریزی و نظارت بر اجرای دورههای کارآموزی و کاروزی در صنایع؛
- برنامهریزی برای برگزاری دورهای فنبازارهای تخصصی؛
- ساماندهی و هماهنگی میان کارگزاران و موسسات همکار در بازاریابی داراییهای فکری؛
- بررسي تفاهم نامه ها و قراردادهاي صنعتي و پيگيري، نظارت بر اجرا و انجام امور ستادي مربوط به آنها
- انجام پروژه های عارضه یابی و ارائه راهکارهای بهبود دربخش صنعت به واحدهای تولیدی درشهرکهای صنعتی استان
- حمايت از ثبت اختراعات اعضاء هيات علمي و دانشجويان
- اطلاع رساني به صنايع كشور در خصوص طرح هاي تحقيقاتي كاربردي انجام پذيرفته شده توسط اعضاء هيات علمي دانشگاه و امكانات پژوهشي موجود در دانشگاه
- حضور فعال در نمايشگاه هاي تحقيقاتي با هدف ارائه طرح هاي تحقيقاتي منتخب دانشگاه
- برگزاري جشنواره پروژههاي برتر دانشجويي با همكاري صنعت
- هماهنگي براي بازديدهاي علمي و تحقيقاتي اساتيد و دانشجويان از صنايع شهر ، استان وكشور
- انجام امور كارآموزي دانشجويان در صنعت
- مدیریت شرکت های دانش بنیان با هدف تجاری سازی فناوری
ج ) عملکرد و دستاوردها
- مدیریت کلینیک صنعت ومعدن استان سیستان وبلوچستان .
- اجرای ممیزی طرحهای عارضه یابی شرکت شهرکهای صنعتی استان سیستان وبلوچستان به صورت خاص.
- ایجاددفترفنی ومهندسی اختصصاصی در کلینیک کسب وکار استان ، واقع درشهرک صنعتی زاهدان .
- آمادگی جهت ارائه الکترونیکی خدمات و اطلاعات از طریق وب سایت دانشگاه با سطح دسترسی کنترل شده.
- گسترش دامنه تحقیق در دانشگاه و حضور مجریان جدید که تاکنون مشارکتی در طرح های تحقیقاتی نداشته اند.
- گسترش صنایع متقاضی اخذ خدمات پژوهشی و تحقیقاتی از دانشگاه افزایش رضایتمندی مشتری و رشد تمایل به حضور در طرح های تحقیقاتی از طریق دفتر پژوهشهای کاربردی.
- افزایش چشمگیر تعداد طرح ها و مجموع درآمد دانشگاه از راه قراردادهای پژوهشی.
- ایجاد مرکز توسعه کسب و کارهای کوچک (SBDC) در دانشکده فنی و مهندسی با همکاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران.
- جلب حمایت مالی برای اجرای پایان نامه های دانشجویی درمقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد.